Vad innebär det att man stämmer någon och hur gör man det?

Bestrider din kund en av de fakturor du skickat till dem? Vägrar din hyresgäst att flytta från sin bostad, trots upprepade påminnelser om att göra det? Är du och grannen oense om vem som äger badbryggan i anslutning till era respektive sommarställen? Scenarion som kan bli föremål för processer i domstol är oändliga. Observa Inkasso & Juridik AB ger här en kort sammanfattning över vad det innebär att stämma någon och vad man bör tänka på innan man gör det. Det följande begränsar sig till att avse civilrättsliga mål.

  • Stämningsansökan

Något förenklat kan sägas att en stämningsansökan är en skrift som man ger in till en domstol i syfte att domstolen antingen ska förpliktiga någon att göra något eller att domstolen ska fastställa att någonting förhåller sig på ett visst sätt. Man kan upprätta den på egen hand eller så kan man anlita ett ombud och ge denne fullmakt att göra det.

  • Hur går processen till?

Processen börjar med att man skickar en stämningsansökan till domstolen där man skriver vad man vill att domstolen ska pröva. En av de vanligaste typerna av stämningar är de där man vill att domstolen ska förpliktiga någon att betala en summa pengar. Det kan t.ex. röra sig om en obetald faktura, återbetalning av ett lån eller ersättning för en skada man lidit.

När man väl skickat stämningsansökan och betalat ansökningsavgiften ska domstolen delge motparten stämningsansökan. Denne får sedan viss tid på sig att bemöta det som står i stämningsansökan i ett svaromål.

Om svaromålet uteblivit kan domstolen under vissa förutsättningar meddela tredskodom. En tredskodom innebär att svaranden förlorar målet på walk-over.

Om svaromål inkommer i tid, ska domstolen däremot sätta ut målet till muntlig förberedelse. Parterna och eventuella ombud möts då i domstolen i syfte att reda ut eventuella oklarheter i målet och att förlikningsvis försöka komma överens om en lösning på tvisten.

Om parterna inte lyckas komma överens under den muntliga förberedelsen ska målet sättas ut till huvudförhandling och då ska domstolen avgöra målet.

  • Vad kostar det att anlita en jurist för att driva en domstolsprocess?

Det går inte att i generella ordalag uttala sig om hur mycket en domstolsprocess kostar. Det beror på flera faktorer, såsom målets komplexitet och mängden material som ombuden behöver sätta sig in i. Ett mål som initialt verkar ganska billigt kan fördyras rejält, t.ex. genom att motparten ger in handlingar till domstolen som noggrant måste gås igenom och bemötas. Innan man bestämmer sig för att stämma någon bör man alltså kontakta sin jurist och fråga denne vad han eller hon tror att just ert målet kommer att kosta.

  • Fördelning av rättegångskostnader

Om du vinner målet är din motpart i regel skyldig att ersätta dig för dina rättegångskostnader. Om du förlorar målet ska du betala din motparts rättegångskostnader. Har man en företagsförsäkring finns ofta rättsskydd som ett moment i denna, vilket kan hjälpa dig att täcka stora delar av rättegångskostnaderna, både dina egna och motpartens om du skulle förlora.

  • Finns det några alternativa tvistlösningsmetoder än att gå till domstol?

Man kan såklart alltid nå en utomrättslig överenskommelse med sin kund. Här handlar det ofta om att ge och ta. Man brukar skämtsamt säga att en bra förlikning är den där båda parter är lika missnöjda. Det ligger viss sanning i det, men om du anlitar en jurist som hjälper dig att försöka nå en sådan utomrättslig överenskommelse är chansen betydligt större att du blir lite mindre missnöjd än vad din motpart blir.

Vi på Observa Inkasso & Juridik har mångårig erfarenhet av tvistlösning, både inom och utom domstol. Ring gärna oss för kostnadsfri initial rådgivning.

Ni når oss på telefon på 033-13 20 90 eller via mail på kundservice@observa.se

Varma hälsningar,

Anton Thell
Head of Legal
  • Konkurserna ökar lavinartat – antalet konkurser ökar med 65% under juli
    Augusti 3, 2023
    Konkurserna når alarmerande nivåer och svenska näringslivet står inför en skakig framtid. Kreditupplysningsbolaget Creditsafe Rapporterar...
    Läs inlägg
  • Vilka är de bästa respektive sämsta betalarna?
    Juni 1, 2023
    Enligt en undersökning utförd av fintechbolaget Invoier har kartlagt vilka branscher som är sämst samt...
    Läs inlägg
  • Hur du går tillväga när din hyresgäst inte betalar hyran?
    Maj 2, 2023
    Att ha en hyresgäst som inte betalar sin hyra kan vara en mycket besvärlig situation...
    Läs inlägg
  • Allt fler företag betalar i tid – ny rapport
    April 24, 2023
    Svenska företag har blivit allt bättre på att betala fakturor i tid enligt Invoiers Betaltidsindex...
    Läs inlägg
  • Guide: Så väljer du rätt inkassoföretag för din verksamhet
    April 10, 2023
    Innan du anlitar ett inkassoföretag för att ta hand om dina obetalda kundfakturor finns det...
    Läs inlägg
  • Fakturaservice som förenklar
    Mars 30, 2023
    Att skicka fakturor och se till att de betalas i tid kan vara en tidskrävande...
    Läs inlägg
  • Vad innebär det att få ett inkassokrav?
    Mars 27, 2023
    Många undrar hur inkassoåtgärder kan påverka en som person och vilka konsekvenser det kan innebära...
    Läs inlägg
  • Företagares guide för hantering av obetalda kundfakturor
    Mars 23, 2023
    Som företagare vet du att fakturering och betalning är en viktig del av företagets verksamhet....
    Läs inlägg
  • Konkursförfarande som indrivningsåtgärd
    Mars 6, 2023
    Det finns flera olika åtgärder man kan vidta för att få betalt i ett ärende,...
    Läs inlägg
  • Unga vuxnas skuldberg hos Kronofogden
    Januari 23, 2023
    Att starta vuxenlivet med betalningsanmärkningar är något som många fasar över. Det påverkar inte bara...
    Läs inlägg
  • Konsten att jonglera med flera hattar: 6 tidshanteringstips för entreprenörer
    Januari 17, 2023
    Som grundare av ett företag är du förmodligen bekant med känslan av att bära flera...
    Läs inlägg
  • Hur ser Sveriges företagare på framtiden?
    December 6, 2022
    SEBs företagsindikator publicerades igår, den visar att endast 1 av 5 enmansföretagare i Sverige tror...
    Läs inlägg
  • Tips för att undvika kreditförluster
    November 17, 2022
    Att Sverige går mot en lågkonjunktur är knappast något som undgått någon. Här samlar vi...
    Läs inlägg
  • Konkursförfarandet som påtryckningsmedel
    Oktober 20, 2022
    Lågkonjunkturen är sedan en tid tillbaka ett faktum. Med den följer en ökad mängd konkurser,...
    Läs inlägg
  • Borgen och solidariskt betalningsansvar
    Augusti 30, 2022
    För att säkerställa att man får betalt för en vara eller en tjänst som levererats...
    Läs inlägg
  • Leasing – vad innebär det och vad skall man tänka på?
    Augusti 2, 2022
    Leasing är en vanligt förekommande form av finansiering och man brukar ofta tänka på leasing...
    Läs inlägg
  • Vad innebär det att man stämmer någon och hur gör man det?
    Juli 6, 2022
    Bestrider din kund en av de fakturor du skickat till dem? Vägrar din hyresgäst att...
    Läs inlägg
  • Factoring – Obeståndssituationer och invändningar
    Maj 31, 2022
    Factoring är förenat med ganska stora risker för factoringbolaget. Vilka kan dessa risker vara och...
    Läs inlägg
  • Påminnelse – Måste man skicka det?
    Maj 18, 2022
    Frågan om man behöver skicka ut en påminnelse på en förfallen fordran eller ej dyker...
    Läs inlägg
  • Preskriptionstid – när preskriberas din fordran?
    Maj 3, 2022
    Preskriptionstid är något som man vanligtvis inte behöver hålla så mycket koll på då man...
    Läs inlägg
Våra tjänster

Fakturaservice

Vi administrerar er faktura och fungerar som en aktiv partner som tar hand om följdfrågor från era kunder. Vi säkerställer så ni får betalt i rätt tid och på så sätt effektiviserar vi ert kassaflöde.
Läs mer

Påminnelsehantering

Vi värnar om ditt varumärke samtidigt som ditt företag har rätt att få betalt i tid. Vi hanterar ditt ärende professionellt och enligt rådande lagstiftning.
Läs mer

Inkassohantering

Även om vi på Observa strävar efter att så få fakturor som möjligt ska gå till inkasso så är det ibland oundvikligt. Vi hanterar inkassoprocessen professionellt och strukturera i syfte att minimera era kreditförluster.
Läs mer

Tvistehantering

Vårt team har mångårig erfarenhet av att driva processer i Tingsrätt och arbetar kostnadseffektivt och finns alltid tillgängliga vid det fall er kund invänder mot en fordran.
Läs mer

Efterbevakning

Vi värnar om ditt varumärke samtidigt som ditt företag har rätt att få betalt i tid. Vi hanterar ditt ärende professionellt och enligt rådande lagstiftning.
Läs mer

Rättsliga åtgärder

Även äldre fordringar som trots rättsliga åtgärder inte reglerats kan i många fall i slutändan bli betalda. Även om din kund har en låg betalningsförmåga idag så kan den förbättras över tiden.
Läs mer

Vill du bli kund hos oss?

Tack för ditt mail!
Observa Inkasso & Juridik AB
Orgnr: 559294-4440
Mariedalsgatan 7, 503 38 Borås
kundservice@observa.se