Unga vuxnas skuldberg hos Kronofogden
Att starta vuxenlivet med betalningsanmärkningar är något som många fasar över. Det påverkar inte bara chansen att få lån i framtiden, utan kan även påverka möjligheter till drömjobbet.
Jag som har varit i branschen länge har märkt av en trend att unga vuxna (18-25 år) är mer representerade idag än tidigare. Kronofogdens statistik bekräftar min farhåga, att unga vuxnas totala skuldsaldo ökat. Enligt Kronofogdens statistik har den totala summan gått från 1,15 miljarder december 2011 till 1,56 miljarder december 2021, en ökning med 410 miljoner. [1]
Djupdyker man i statistiken så framgår det att unga män är klart överrepresenterade. Statistiskt står unga män för 73 % av unga vuxnas (18-25 år) totala skuld hos Kronofogden. Unga kvinnors skulder ökar dock mer än männen. Kikar man på medianskuld för kvinnor mellan 18-25 år har den ökat med 102 % mellan åren 2011 och 2021. Medianskulden bland män i samma kategori har endast ökat med 36 %.
Vad utgör unga vuxnas skuldberg?
Det är så kallade konsumtionsskulder som är majoriteten av ärendena hos Kronofogden, totalt 75 % av alla inkomna mål om betalningsföreläggande avser just konsumtion. Skulder till staten så som skatteskulder och fordonsrelaterade skulder, så kallade allmänna mål har minskat från 420 miljoner till 242 miljoner. Här kan förändringen av TV-avgiften vara en förklaring till minskningen. Emellertid framgår det en tydlig ökning av så kallade enskilda mål, ärenden avseende skulder till privata aktörer / företag. Enskilda mål har ökat från 720 miljoner 2011 till 1,3 miljarder kronor 2021. Ökningen av konsumtionsskulder gäller både män och kvinnor. Kvinnor står dock för en klar majoritet av ökningen, där unga kvinnor ökat sina konsumtionsskulder med 153 % mellan 2011 och 2021, motsvarande siffra för unga män är 53 %.
Enligt Kronofogdens statistik så står 15 bolag för mer än 50 % av alla inkomna mål. Bolag som jobbar med näthandel är överrepresenterade på samma sätt som telecombolag och långivare. Statistiskt finns det skillnader även här mellan män och kvinnor då bolag som jobbar med näthandel är överrepresenterade vad gäller kvinnors skulder. Kikar man på män så är det telecom skulder som utgör majoriteten av ärendena.
Finns det något vi kan göra som inkassobolag?
Vi som inkassobolag kan inte göra något åt det faktum att själva skulden uppkommit. Vi kommer oftast in i bilden först när vår kund inte fått betalt. De kostnader som inkassobolagen påför ett ärende är lagstadgade och enligt god inkassosed skall vi som ombud arbeta kostnadseffektivt för att minimera att onödiga kostnader påförs ärendet.
Även om vi som ombud inte kan påverka det faktum att skulden uppkommit så har vi dock en nyckelroll. Våra handläggare är ofta dem som pratar med gäldenären först och kan ibland fungera som ett bollplank för gäldenärerna. Dels för att redogöra för indrivningsprocessens olika delar. Men även för att informera gäldenär kring de olika alternativ som finns för dem som idag är överskuldsatta. Här är det viktigt att vi som ombud hänvisar till kommunens budget och skuldrådgivare eller att man ansöker om skuldsanering hos Kronofogden om man har en ohållbar skuldsituation.
Den viktigaste åtgärden man som skuldsatt kan vidta är att ta tag i problematiken och inte sticka huvudet i sanden. Tar man kontakt med inkassobolaget där man har ett ärende så kommer dem ofta kunna hjälpa till med att lägga upp en avbetalningsplan eller liknande.
Insikter
- Skuldbeloppet hos Kronofogden har ökat kraftigt senaste tio åren.
- Unga kvinnor (18-25 år) står för den största ökningen sett till total skuldsaldo.
- Konsumtionsskulder (enskilda mål) står för majoriteten av ökningen.
- Skulder till staten (A-mål) har minskat drastiskt.
[1] https://kronofogden.se/om-kronofogden/nyheter-och-press/pressmeddelanden/2022-11-02-unga-har-allt-storre-skulder-hos-kronofogden