Unga vuxnas skuldberg hos Kronofogden

Att starta vuxenlivet med betalningsanmärkningar är något som många fasar över. Det påverkar inte bara chansen att få lån i framtiden, utan kan även påverka möjligheter till drömjobbet.

Jag som har varit i branschen länge har märkt av en trend att unga vuxna (18-25 år) är mer representerade idag än tidigare. Kronofogdens statistik bekräftar min farhåga, att unga vuxnas totala skuldsaldo ökat. Enligt Kronofogdens statistik har den totala summan gått från 1,15 miljarder december 2011 till 1,56 miljarder december 2021, en ökning med 410 miljoner. [1]

Djupdyker man i statistiken så framgår det att unga män är klart överrepresenterade. Statistiskt står unga män för 73 % av unga vuxnas (18-25 år) totala skuld hos Kronofogden. Unga kvinnors skulder ökar dock mer än männen. Kikar man på medianskuld för kvinnor mellan 18-25 år har den ökat med 102 % mellan åren 2011 och 2021. Medianskulden bland män i samma kategori har endast ökat med 36 %.

Vad utgör unga vuxnas skuldberg?

Det är så kallade konsumtionsskulder som är majoriteten av ärendena hos Kronofogden, totalt 75 % av alla inkomna mål om betalningsföreläggande avser just konsumtion. Skulder till staten så som skatteskulder och fordonsrelaterade skulder, så kallade allmänna mål har minskat från 420 miljoner till 242 miljoner. Här kan förändringen av TV-avgiften vara en förklaring till minskningen. Emellertid framgår det en tydlig ökning av så kallade enskilda mål, ärenden avseende skulder till privata aktörer / företag. Enskilda mål har ökat från 720 miljoner 2011 till 1,3 miljarder kronor 2021. Ökningen av konsumtionsskulder gäller både män och kvinnor. Kvinnor står dock för en klar majoritet av ökningen, där unga kvinnor ökat sina konsumtionsskulder med 153 % mellan 2011 och 2021, motsvarande siffra för unga män är 53 %.

Enligt Kronofogdens statistik så står 15 bolag för mer än 50 % av alla inkomna mål. Bolag som jobbar med näthandel är överrepresenterade på samma sätt som telecombolag och långivare. Statistiskt finns det skillnader även här mellan män och kvinnor då bolag som jobbar med näthandel är överrepresenterade vad gäller kvinnors skulder. Kikar man på män så är det telecom skulder som utgör majoriteten av ärendena.

Finns det något vi kan göra som inkassobolag?

Vi som inkassobolag kan inte göra något åt det faktum att själva skulden uppkommit. Vi kommer oftast in i bilden först när vår kund inte fått betalt. De kostnader som inkassobolagen påför ett ärende är lagstadgade och enligt god inkassosed skall vi som ombud arbeta kostnadseffektivt för att minimera att onödiga kostnader påförs ärendet.

Även om vi som ombud inte kan påverka det faktum att skulden uppkommit så har vi dock en nyckelroll. Våra handläggare är ofta dem som pratar med gäldenären först och kan ibland fungera som ett bollplank för gäldenärerna. Dels för att redogöra för indrivningsprocessens olika delar. Men även för att informera gäldenär kring de olika alternativ som finns för dem som idag är överskuldsatta. Här är det viktigt att vi som ombud hänvisar till kommunens budget och skuldrådgivare eller att man ansöker om skuldsanering hos Kronofogden om man har en ohållbar skuldsituation.

Den viktigaste åtgärden man som skuldsatt kan vidta är att ta tag i problematiken och inte sticka huvudet i sanden. Tar man kontakt med inkassobolaget där man har ett ärende så kommer dem ofta kunna hjälpa till med att lägga upp en avbetalningsplan eller liknande.

Insikter

  • Skuldbeloppet hos Kronofogden har ökat kraftigt senaste tio åren.
  • Unga kvinnor (18-25 år) står för den största ökningen sett till total skuldsaldo.
  • Konsumtionsskulder (enskilda mål) står för majoriteten av ökningen.
  • Skulder till staten (A-mål) har minskat drastiskt.


[1] https://kronofogden.se/om-kronofogden/nyheter-och-press/pressmeddelanden/2022-11-02-unga-har-allt-storre-skulder-hos-kronofogden

Johan Ingvarsson
Head of Debt Collection
  • Konkurserna ökar lavinartat – antalet konkurser ökar med 65% under juli
    Augusti 3, 2023
    Konkurserna når alarmerande nivåer och svenska näringslivet står inför en skakig framtid. Kreditupplysningsbolaget Creditsafe Rapporterar...
    Läs inlägg
  • Vilka är de bästa respektive sämsta betalarna?
    Juni 1, 2023
    Enligt en undersökning utförd av fintechbolaget Invoier har kartlagt vilka branscher som är sämst samt...
    Läs inlägg
  • Hur du går tillväga när din hyresgäst inte betalar hyran?
    Maj 2, 2023
    Att ha en hyresgäst som inte betalar sin hyra kan vara en mycket besvärlig situation...
    Läs inlägg
  • Allt fler företag betalar i tid – ny rapport
    April 24, 2023
    Svenska företag har blivit allt bättre på att betala fakturor i tid enligt Invoiers Betaltidsindex...
    Läs inlägg
  • Guide: Så väljer du rätt inkassoföretag för din verksamhet
    April 10, 2023
    Innan du anlitar ett inkassoföretag för att ta hand om dina obetalda kundfakturor finns det...
    Läs inlägg
  • Fakturaservice som förenklar
    Mars 30, 2023
    Att skicka fakturor och se till att de betalas i tid kan vara en tidskrävande...
    Läs inlägg
  • Vad innebär det att få ett inkassokrav?
    Mars 27, 2023
    Många undrar hur inkassoåtgärder kan påverka en som person och vilka konsekvenser det kan innebära...
    Läs inlägg
  • Företagares guide för hantering av obetalda kundfakturor
    Mars 23, 2023
    Som företagare vet du att fakturering och betalning är en viktig del av företagets verksamhet....
    Läs inlägg
  • Konkursförfarande som indrivningsåtgärd
    Mars 6, 2023
    Det finns flera olika åtgärder man kan vidta för att få betalt i ett ärende,...
    Läs inlägg
  • Unga vuxnas skuldberg hos Kronofogden
    Januari 23, 2023
    Att starta vuxenlivet med betalningsanmärkningar är något som många fasar över. Det påverkar inte bara...
    Läs inlägg
  • Konsten att jonglera med flera hattar: 6 tidshanteringstips för entreprenörer
    Januari 17, 2023
    Som grundare av ett företag är du förmodligen bekant med känslan av att bära flera...
    Läs inlägg
  • Hur ser Sveriges företagare på framtiden?
    December 6, 2022
    SEBs företagsindikator publicerades igår, den visar att endast 1 av 5 enmansföretagare i Sverige tror...
    Läs inlägg
  • Tips för att undvika kreditförluster
    November 17, 2022
    Att Sverige går mot en lågkonjunktur är knappast något som undgått någon. Här samlar vi...
    Läs inlägg
  • Konkursförfarandet som påtryckningsmedel
    Oktober 20, 2022
    Lågkonjunkturen är sedan en tid tillbaka ett faktum. Med den följer en ökad mängd konkurser,...
    Läs inlägg
  • Borgen och solidariskt betalningsansvar
    Augusti 30, 2022
    För att säkerställa att man får betalt för en vara eller en tjänst som levererats...
    Läs inlägg
  • Leasing – vad innebär det och vad skall man tänka på?
    Augusti 2, 2022
    Leasing är en vanligt förekommande form av finansiering och man brukar ofta tänka på leasing...
    Läs inlägg
  • Vad innebär det att man stämmer någon och hur gör man det?
    Juli 6, 2022
    Bestrider din kund en av de fakturor du skickat till dem? Vägrar din hyresgäst att...
    Läs inlägg
  • Factoring – Obeståndssituationer och invändningar
    Maj 31, 2022
    Factoring är förenat med ganska stora risker för factoringbolaget. Vilka kan dessa risker vara och...
    Läs inlägg
  • Påminnelse – Måste man skicka det?
    Maj 18, 2022
    Frågan om man behöver skicka ut en påminnelse på en förfallen fordran eller ej dyker...
    Läs inlägg
  • Preskriptionstid – när preskriberas din fordran?
    Maj 3, 2022
    Preskriptionstid är något som man vanligtvis inte behöver hålla så mycket koll på då man...
    Läs inlägg
Våra tjänster

Fakturaservice

Vi administrerar er faktura och fungerar som en aktiv partner som tar hand om följdfrågor från era kunder. Vi säkerställer så ni får betalt i rätt tid och på så sätt effektiviserar vi ert kassaflöde.
Läs mer

Påminnelsehantering

Vi värnar om ditt varumärke samtidigt som ditt företag har rätt att få betalt i tid. Vi hanterar ditt ärende professionellt och enligt rådande lagstiftning.
Läs mer

Inkassohantering

Även om vi på Observa strävar efter att så få fakturor som möjligt ska gå till inkasso så är det ibland oundvikligt. Vi hanterar inkassoprocessen professionellt och strukturera i syfte att minimera era kreditförluster.
Läs mer

Tvistehantering

Vårt team har mångårig erfarenhet av att driva processer i Tingsrätt och arbetar kostnadseffektivt och finns alltid tillgängliga vid det fall er kund invänder mot en fordran.
Läs mer

Efterbevakning

Vi värnar om ditt varumärke samtidigt som ditt företag har rätt att få betalt i tid. Vi hanterar ditt ärende professionellt och enligt rådande lagstiftning.
Läs mer

Rättsliga åtgärder

Även äldre fordringar som trots rättsliga åtgärder inte reglerats kan i många fall i slutändan bli betalda. Även om din kund har en låg betalningsförmåga idag så kan den förbättras över tiden.
Läs mer

Vill du bli kund hos oss?

Tack för ditt mail!
Observa Inkasso & Juridik AB
Orgnr: 559294-4440
Mariedalsgatan 7, 503 38 Borås
kundservice@observa.se