Hur du går tillväga när din hyresgäst inte betalar hyran?

Att ha en hyresgäst som inte betalar sin hyra kan vara en mycket besvärlig situation för dig som fastighetsägare. Det kan leda till förlorad inkomst och till och med vräkning av hyresgästen, något som kan vara en snårig process. I denna artikel kommer vi att diskutera vad du bör göra för att få din hyresgäst att betala hyran.

Om din hyresgäst inte betalt hyran är det viktigt att snabbt vidta rätt åtgärder.

Anlita ett inkassobolag

Vanligtvis brukar vi rekommendera att man inleder kravförfarandet med att skicka ut en påminnelse. Det är dock något vi inte rekommenderar om fordran avser hyra av bostad eller lokal. Anledningen är att hyran ofta något man som gäldenär prioriterar att betala först av allt. Om man därför inte betalt sin hyra kan det indikera att hyresgästen har många andra obetalda fakturor.

Moderna inkassobolag har möjligheten att integrera mot ditt affärssystem så att alla fakturor som förfaller bearbetas av inkassobolaget. På så vis slipper du själv kontakta hyresgästerna och kan vid frågor hänvisa till det ombud som du anlitat. Detta sparar din tid och energi.

På Observa är vi specialister på fastighetsbranschen och hjälper fastighetsägare med påminnelser, inkassokrav och åtgärder via Kronofogden vid behov. Vi tar hand om hela kravprocessen.

Välkommen att kontakta oss idag för mer information!

—> Observa Inkasso & Juridik – Vi är inte som alla andra <—

Inleda avhysningsåtgärder

Om din hyresgäst fortfarande inte betalt hyran efter att inkassokrav förfallit finns det ett flertal olika alternativ för att få din hyresgäst avhyst från bostaden. Juridiskt sätt är regelverket tydligt när det gäller dröjsmål samt utebliven betalning. Har man som hyresgäst inte betalt sin bostadshyra inom 7 dagar efter förfallodag, anses rätten till bostaden vara förverkad och man som hyresvärd kan därefter vidta avhysningsåtgärder. Gäller hyran hyra av lokal är tiden 2 vardagar. 

Den absolut vanligaste åtgärden är att man inger en ansökan om betalningsföreläggande inkl handräckning. Det innebär i praktiken att man ansöker om att få ärendet fastställt och att Kronofogden därefter skall avhysa hyresgästen från bostaden på grund av utebliven betalning. Ansökan om betalningsföreläggande inkl handräckning inges till Kronofogden. 

På Observa jobbar vi nära våra klienter och värdesätter en tät dialog med våra kunder, vilket innebär att du alltid blir tillfrågan innan rättsliga åtgärder vidtas. Genom vår nära kontakt med dig kommer du få en rekommendation från din personliga handläggare, vilken åtgärd som är bäst lämpad i ditt specifika ärende. 

Not:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994#K12

Jordabalk (1970:994), kap 12,42 § Hyresrättens förverkande

Avhysning

När ärendet väl är fastställt hos Kronofogden kommer datum för avhysning sättas ut, vanligtvis sker detta inom 21 dagar. Kronofogden kommer medverka vid avhysningen och det sker vanligtvis en vardag. Det är alltid bra att hyresvärden eller en representant för hyresvärden närvarar vid avhysningen om man exempelvis vill sätta in ett eget lås efter att avhysningen genomförts.

Närvarar inte hyresgästen vid avhysningen och det finns kvar tillgångar av värde i bostaden kan Kronofogden ta dessa tillgångar och sälja dem för att därigenom få betalt i ärendet. Finns det tillgångar oavsett värde maganiseras dem i 3 månader för att därefter säljas eller slängas beroende på eventuellt värde på tillgångarna. Det är alltid hyresgästen, den som blir vräkt, som skall stå för kostnaderna i samband med avhysning. Dock kan inte alltid den personen betala, vilket leder till att kostnaderna i samband med avhysning kan komma att debiteras hyresvärden. Kostnaden är ofta dock värd att ta då man därefter kommer kunna få in intäkter genom nya hyresgäster.

Efterbevakning

Som nämnt innan så hamnar hyran ofta högt på prioritets listan över de fakturor man som regel betalar först. Har man som gäldenär därmed inte betalt hyran ökar sannolikheten generellt sett för att gäldenären är insolvent, vilket innebär att man i praktiken inte kommer kunna betala sitt skuldsaldo över överskådlig tid.

Vårt jobb slutar inte efter att avhysningen är färdig. Utan vi vidtar aktiva åtgärder därefter för att säkerställa så du får betalt. Kan gäldenären inte betala ärendet idag, bevakar vi ärendet och säkerställer så det inte preskriberas över tid. Vi bevakar även gäldenärens kreditstatus vilket innebär att vi vidtar lämpliga åtgärder, helt beroende på gäldenärens kreditstatus. 

Vi ser till att du får betalt

På Observa har vi lång branscherfarenhet och kan hjälpa ditt företag med alltifrån indrivning av skulder, tvistemål, delgivning och andra rättsliga åtgärder. Våra jurister jobbar tätt tillsammans med våra handläggare för att kunna effektivisera processen av ditt ärende.

Vi står redo att hjälpa ditt bolag till ett starkare kassaflöde med följande tjänster: 

✓ Fakturaservice 
Vi administrerar hela ert fakturaflöde och är en aktiv partner som ger er utrymme att fokusera på er kärnverksamhet. Vi säkerställer att ni får betalt i tid och på så sätt stärker vi ert kassaflöde.

✓ Påminnelsehantering
Vi arbetar utifrån insikten att de allra flesta vill göra rätt för sig men ibland kan det gå fel. Vi hjälper dig att få betalt genom att hantera dina förfallna fordringar och värnar om ditt varumärke som om det vore vårt eget.

✓ Inkassohantering
Även om vi på Observa strävar efter att så få fakturor som möjligt ska gå till inkasso så är det ibland oundvikligt. Vi hanterar inkassoprocessen professionellt och strukturerar er kundreskontra i syfte att minimera era kreditförluster.

✓ Rättsliga åtgärder och tvistehantering

I de allra flesta fall regleras fakturan vid ett tidigare skede. Om det inte sker bistår vi dig med rättsliga åtgärder, såsom ansökan om betalningsföreläggande, handräckning, konkursansökan, stämningsansökan eller annan lämplig åtgärd.

  • Konkurserna ökar lavinartat – antalet konkurser ökar med 65% under juli
    Augusti 3, 2023
    Konkurserna når alarmerande nivåer och svenska näringslivet står inför en skakig framtid. Kreditupplysningsbolaget Creditsafe Rapporterar...
    Läs inlägg
  • Vilka är de bästa respektive sämsta betalarna?
    Juni 1, 2023
    Enligt en undersökning utförd av fintechbolaget Invoier har kartlagt vilka branscher som är sämst samt...
    Läs inlägg
  • Hur du går tillväga när din hyresgäst inte betalar hyran?
    Maj 2, 2023
    Att ha en hyresgäst som inte betalar sin hyra kan vara en mycket besvärlig situation...
    Läs inlägg
  • Allt fler företag betalar i tid – ny rapport
    April 24, 2023
    Svenska företag har blivit allt bättre på att betala fakturor i tid enligt Invoiers Betaltidsindex...
    Läs inlägg
  • Guide: Så väljer du rätt inkassoföretag för din verksamhet
    April 10, 2023
    Innan du anlitar ett inkassoföretag för att ta hand om dina obetalda kundfakturor finns det...
    Läs inlägg
  • Fakturaservice som förenklar
    Mars 30, 2023
    Att skicka fakturor och se till att de betalas i tid kan vara en tidskrävande...
    Läs inlägg
  • Vad innebär det att få ett inkassokrav?
    Mars 27, 2023
    Många undrar hur inkassoåtgärder kan påverka en som person och vilka konsekvenser det kan innebära...
    Läs inlägg
  • Företagares guide för hantering av obetalda kundfakturor
    Mars 23, 2023
    Som företagare vet du att fakturering och betalning är en viktig del av företagets verksamhet....
    Läs inlägg
  • Konkursförfarande som indrivningsåtgärd
    Mars 6, 2023
    Det finns flera olika åtgärder man kan vidta för att få betalt i ett ärende,...
    Läs inlägg
  • Unga vuxnas skuldberg hos Kronofogden
    Januari 23, 2023
    Att starta vuxenlivet med betalningsanmärkningar är något som många fasar över. Det påverkar inte bara...
    Läs inlägg
  • Konsten att jonglera med flera hattar: 6 tidshanteringstips för entreprenörer
    Januari 17, 2023
    Som grundare av ett företag är du förmodligen bekant med känslan av att bära flera...
    Läs inlägg
  • Hur ser Sveriges företagare på framtiden?
    December 6, 2022
    SEBs företagsindikator publicerades igår, den visar att endast 1 av 5 enmansföretagare i Sverige tror...
    Läs inlägg
  • Tips för att undvika kreditförluster
    November 17, 2022
    Att Sverige går mot en lågkonjunktur är knappast något som undgått någon. Här samlar vi...
    Läs inlägg
  • Konkursförfarandet som påtryckningsmedel
    Oktober 20, 2022
    Lågkonjunkturen är sedan en tid tillbaka ett faktum. Med den följer en ökad mängd konkurser,...
    Läs inlägg
  • Borgen och solidariskt betalningsansvar
    Augusti 30, 2022
    För att säkerställa att man får betalt för en vara eller en tjänst som levererats...
    Läs inlägg
  • Leasing – vad innebär det och vad skall man tänka på?
    Augusti 2, 2022
    Leasing är en vanligt förekommande form av finansiering och man brukar ofta tänka på leasing...
    Läs inlägg
  • Vad innebär det att man stämmer någon och hur gör man det?
    Juli 6, 2022
    Bestrider din kund en av de fakturor du skickat till dem? Vägrar din hyresgäst att...
    Läs inlägg
  • Factoring – Obeståndssituationer och invändningar
    Maj 31, 2022
    Factoring är förenat med ganska stora risker för factoringbolaget. Vilka kan dessa risker vara och...
    Läs inlägg
  • Påminnelse – Måste man skicka det?
    Maj 18, 2022
    Frågan om man behöver skicka ut en påminnelse på en förfallen fordran eller ej dyker...
    Läs inlägg
  • Preskriptionstid – när preskriberas din fordran?
    Maj 3, 2022
    Preskriptionstid är något som man vanligtvis inte behöver hålla så mycket koll på då man...
    Läs inlägg
Våra tjänster

Fakturaservice

Vi administrerar er faktura och fungerar som en aktiv partner som tar hand om följdfrågor från era kunder. Vi säkerställer så ni får betalt i rätt tid och på så sätt effektiviserar vi ert kassaflöde.
Läs mer

Påminnelsehantering

Vi värnar om ditt varumärke samtidigt som ditt företag har rätt att få betalt i tid. Vi hanterar ditt ärende professionellt och enligt rådande lagstiftning.
Läs mer

Inkassohantering

Även om vi på Observa strävar efter att så få fakturor som möjligt ska gå till inkasso så är det ibland oundvikligt. Vi hanterar inkassoprocessen professionellt och strukturera i syfte att minimera era kreditförluster.
Läs mer

Tvistehantering

Vårt team har mångårig erfarenhet av att driva processer i Tingsrätt och arbetar kostnadseffektivt och finns alltid tillgängliga vid det fall er kund invänder mot en fordran.
Läs mer

Efterbevakning

Vi värnar om ditt varumärke samtidigt som ditt företag har rätt att få betalt i tid. Vi hanterar ditt ärende professionellt och enligt rådande lagstiftning.
Läs mer

Rättsliga åtgärder

Även äldre fordringar som trots rättsliga åtgärder inte reglerats kan i många fall i slutändan bli betalda. Även om din kund har en låg betalningsförmåga idag så kan den förbättras över tiden.
Läs mer

Vill du bli kund hos oss?

Tack för ditt mail!
Observa Inkasso & Juridik AB
Orgnr: 559294-4440
Mariedalsgatan 7, 503 38 Borås
kundservice@observa.se