Hur du går tillväga när din hyresgäst inte betalar hyran?
Att ha en hyresgäst som inte betalar sin hyra kan vara en mycket besvärlig situation för dig som fastighetsägare. Det kan leda till förlorad inkomst och till och med vräkning av hyresgästen, något som kan vara en snårig process. I denna artikel kommer vi att diskutera vad du bör göra för att få din hyresgäst att betala hyran.
Om din hyresgäst inte betalt hyran är det viktigt att snabbt vidta rätt åtgärder.
Anlita ett inkassobolag
Vanligtvis brukar vi rekommendera att man inleder kravförfarandet med att skicka ut en påminnelse. Det är dock något vi inte rekommenderar om fordran avser hyra av bostad eller lokal. Anledningen är att hyran ofta något man som gäldenär prioriterar att betala först av allt. Om man därför inte betalt sin hyra kan det indikera att hyresgästen har många andra obetalda fakturor.
Moderna inkassobolag har möjligheten att integrera mot ditt affärssystem så att alla fakturor som förfaller bearbetas av inkassobolaget. På så vis slipper du själv kontakta hyresgästerna och kan vid frågor hänvisa till det ombud som du anlitat. Detta sparar din tid och energi.
På Observa är vi specialister på fastighetsbranschen och hjälper fastighetsägare med påminnelser, inkassokrav och åtgärder via Kronofogden vid behov. Vi tar hand om hela kravprocessen.
Välkommen att kontakta oss idag för mer information!
—> Observa Inkasso & Juridik – Vi är inte som alla andra <—
Inleda avhysningsåtgärder
Om din hyresgäst fortfarande inte betalt hyran efter att inkassokrav förfallit finns det ett flertal olika alternativ för att få din hyresgäst avhyst från bostaden. Juridiskt sätt är regelverket tydligt när det gäller dröjsmål samt utebliven betalning. Har man som hyresgäst inte betalt sin bostadshyra inom 7 dagar efter förfallodag, anses rätten till bostaden vara förverkad och man som hyresvärd kan därefter vidta avhysningsåtgärder. Gäller hyran hyra av lokal är tiden 2 vardagar.
Den absolut vanligaste åtgärden är att man inger en ansökan om betalningsföreläggande inkl handräckning. Det innebär i praktiken att man ansöker om att få ärendet fastställt och att Kronofogden därefter skall avhysa hyresgästen från bostaden på grund av utebliven betalning. Ansökan om betalningsföreläggande inkl handräckning inges till Kronofogden.
På Observa jobbar vi nära våra klienter och värdesätter en tät dialog med våra kunder, vilket innebär att du alltid blir tillfrågan innan rättsliga åtgärder vidtas. Genom vår nära kontakt med dig kommer du få en rekommendation från din personliga handläggare, vilken åtgärd som är bäst lämpad i ditt specifika ärende.
Not:
Jordabalk (1970:994), kap 12,42 § Hyresrättens förverkande
Avhysning
När ärendet väl är fastställt hos Kronofogden kommer datum för avhysning sättas ut, vanligtvis sker detta inom 21 dagar. Kronofogden kommer medverka vid avhysningen och det sker vanligtvis en vardag. Det är alltid bra att hyresvärden eller en representant för hyresvärden närvarar vid avhysningen om man exempelvis vill sätta in ett eget lås efter att avhysningen genomförts.
Närvarar inte hyresgästen vid avhysningen och det finns kvar tillgångar av värde i bostaden kan Kronofogden ta dessa tillgångar och sälja dem för att därigenom få betalt i ärendet. Finns det tillgångar oavsett värde maganiseras dem i 3 månader för att därefter säljas eller slängas beroende på eventuellt värde på tillgångarna. Det är alltid hyresgästen, den som blir vräkt, som skall stå för kostnaderna i samband med avhysning. Dock kan inte alltid den personen betala, vilket leder till att kostnaderna i samband med avhysning kan komma att debiteras hyresvärden. Kostnaden är ofta dock värd att ta då man därefter kommer kunna få in intäkter genom nya hyresgäster.
Efterbevakning
Som nämnt innan så hamnar hyran ofta högt på prioritets listan över de fakturor man som regel betalar först. Har man som gäldenär därmed inte betalt hyran ökar sannolikheten generellt sett för att gäldenären är insolvent, vilket innebär att man i praktiken inte kommer kunna betala sitt skuldsaldo över överskådlig tid.
Vårt jobb slutar inte efter att avhysningen är färdig. Utan vi vidtar aktiva åtgärder därefter för att säkerställa så du får betalt. Kan gäldenären inte betala ärendet idag, bevakar vi ärendet och säkerställer så det inte preskriberas över tid. Vi bevakar även gäldenärens kreditstatus vilket innebär att vi vidtar lämpliga åtgärder, helt beroende på gäldenärens kreditstatus.
Vi ser till att du får betalt
På Observa har vi lång branscherfarenhet och kan hjälpa ditt företag med alltifrån indrivning av skulder, tvistemål, delgivning och andra rättsliga åtgärder. Våra jurister jobbar tätt tillsammans med våra handläggare för att kunna effektivisera processen av ditt ärende.
Vi står redo att hjälpa ditt bolag till ett starkare kassaflöde med följande tjänster:
✓ Fakturaservice
Vi administrerar hela ert fakturaflöde och är en aktiv partner som ger er utrymme att fokusera på er kärnverksamhet. Vi säkerställer att ni får betalt i tid och på så sätt stärker vi ert kassaflöde.
✓ Påminnelsehantering
Vi arbetar utifrån insikten att de allra flesta vill göra rätt för sig men ibland kan det gå fel. Vi hjälper dig att få betalt genom att hantera dina förfallna fordringar och värnar om ditt varumärke som om det vore vårt eget.
✓ Inkassohantering
Även om vi på Observa strävar efter att så få fakturor som möjligt ska gå till inkasso så är det ibland oundvikligt. Vi hanterar inkassoprocessen professionellt och strukturerar er kundreskontra i syfte att minimera era kreditförluster.
✓ Rättsliga åtgärder och tvistehantering
I de allra flesta fall regleras fakturan vid ett tidigare skede. Om det inte sker bistår vi dig med rättsliga åtgärder, såsom ansökan om betalningsföreläggande, handräckning, konkursansökan, stämningsansökan eller annan lämplig åtgärd.