Preskriptionstid – när preskriberas din fordran?

Preskriptionstid är något som man vanligtvis inte behöver hålla så mycket koll på då man förväntar sig att man får betalt innan fordran preskriberas.

Men för oss som jobbar med inkasso är det viktigt att hålla koll på vad preskriptionstiden är, vilka regler som gäller och framför allt hur man vidtar en preskriptionsavbrytande åtgärd och vad ett preskriptionsavbrott är för någonting. Anledningen är att man ibland stöter på ärenden där slutkunden i fråga är insolvent och därmed inte kan betala sin skuld på väldigt lång tid.

Preskriptionstid – när preskriberas din fordran?

Olika sorters fordringar har olika preskriptionstid. Generellt sett kan man säga att preskriptionstiden är 10 år i Sverige. Detta framgår i det inledande stycket i §2 Preskriptionslag (1981:130). Preskriptionstiden om 10 år förutsätter att ingen preskriptionsavbrytande åtgärd vidtagits, mer om det i stycket längre ner.

Det finns dock flera undantag från regeln om 10 års preskription och det gäller bland annat om fordran är mot en konsument då preskriptionstiden kortas ned till 3 år. Detsamma gäller fodran mot den som gått i borgen för betalningen av en sådan fodran. När det gäller hyresfordringar är preskriptionstiden 2 år.

Sammanfattning:

B2B fordran: 10 år

B2C fordran: 3 år

Hyresskuld:   2 år

Preskriptionsavbrytande åtgärder

För att förhindra att en fordran preskriberas är det viktigt att man vidtar preskriptionsavbrytande åtgärder. Från att man vidtagit en preskriptionsavbrytande åtgärd börjar tidräkningen om från det datum för när man vidtagit åtgärden.

Vad för sorts åtgärd som räknas som preskriptionsavbrytande kan man utläsa från 5§ Preskriptionslag (1981:130). Det kan vara allt från att slutkunden erkänner fordran, eller erlägger betalning i ärendet. Att man skickar ut krav/brev med info kring fordran är även det en preskriptionsavbrytande åtgärd, liksom att vidta rättslig åtgärd exempelvis i form av att inge en stämningsansökan eller ansöka om verkställighet av fordran.

Sammanfattning

För att sammanfatta är det viktigt att man vidtar rätt åtgärder i rätt tid. Som fordringsägare kan det vara svårt att hålla koll på preskriptionslagen. Det är lättare att ta hjälp av ett ombud för att hålla koll på frister och vidta preskriptionsavbrytande åtgärder.

Vi som jobbar på Observa har lång och bred erfarenhet inom området och hjälper er gärna att driva in era fordringar och vi säkerställer att de aldrig preskriberas.

På vår efterbevakningsavdelning har vi koll på ditt ärende och följer din kunds betalförmåga i realtid. Vi vidtar aktiva åtgärder när vi ser en förändring i din kunds ekonomiska situation för att säkerställa att inga onödiga kostnader drabbar dig liksom att fordran inte skall preskriberas.

Behöver du hjälp med att driva in en fordran är du välkommen att kontakta oss på 033-13 20 90 eller på kundservice@observa.se

Allt gott,

, Observa Inkasso & Juridik

Johan Ingvarsson
Head of Debt Collection
  • Konkurserna ökar lavinartat – antalet konkurser ökar med 65% under juli
    Augusti 3, 2023
    Konkurserna når alarmerande nivåer och svenska näringslivet står inför en skakig framtid. Kreditupplysningsbolaget Creditsafe Rapporterar...
    Läs inlägg
  • Vilka är de bästa respektive sämsta betalarna?
    Juni 1, 2023
    Enligt en undersökning utförd av fintechbolaget Invoier har kartlagt vilka branscher som är sämst samt...
    Läs inlägg
  • Hur du går tillväga när din hyresgäst inte betalar hyran?
    Maj 2, 2023
    Att ha en hyresgäst som inte betalar sin hyra kan vara en mycket besvärlig situation...
    Läs inlägg
  • Allt fler företag betalar i tid – ny rapport
    April 24, 2023
    Svenska företag har blivit allt bättre på att betala fakturor i tid enligt Invoiers Betaltidsindex...
    Läs inlägg
  • Guide: Så väljer du rätt inkassoföretag för din verksamhet
    April 10, 2023
    Innan du anlitar ett inkassoföretag för att ta hand om dina obetalda kundfakturor finns det...
    Läs inlägg
  • Fakturaservice som förenklar
    Mars 30, 2023
    Att skicka fakturor och se till att de betalas i tid kan vara en tidskrävande...
    Läs inlägg
  • Vad innebär det att få ett inkassokrav?
    Mars 27, 2023
    Många undrar hur inkassoåtgärder kan påverka en som person och vilka konsekvenser det kan innebära...
    Läs inlägg
  • Företagares guide för hantering av obetalda kundfakturor
    Mars 23, 2023
    Som företagare vet du att fakturering och betalning är en viktig del av företagets verksamhet....
    Läs inlägg
  • Konkursförfarande som indrivningsåtgärd
    Mars 6, 2023
    Det finns flera olika åtgärder man kan vidta för att få betalt i ett ärende,...
    Läs inlägg
  • Unga vuxnas skuldberg hos Kronofogden
    Januari 23, 2023
    Att starta vuxenlivet med betalningsanmärkningar är något som många fasar över. Det påverkar inte bara...
    Läs inlägg
  • Konsten att jonglera med flera hattar: 6 tidshanteringstips för entreprenörer
    Januari 17, 2023
    Som grundare av ett företag är du förmodligen bekant med känslan av att bära flera...
    Läs inlägg
  • Hur ser Sveriges företagare på framtiden?
    December 6, 2022
    SEBs företagsindikator publicerades igår, den visar att endast 1 av 5 enmansföretagare i Sverige tror...
    Läs inlägg
  • Tips för att undvika kreditförluster
    November 17, 2022
    Att Sverige går mot en lågkonjunktur är knappast något som undgått någon. Här samlar vi...
    Läs inlägg
  • Konkursförfarandet som påtryckningsmedel
    Oktober 20, 2022
    Lågkonjunkturen är sedan en tid tillbaka ett faktum. Med den följer en ökad mängd konkurser,...
    Läs inlägg
  • Borgen och solidariskt betalningsansvar
    Augusti 30, 2022
    För att säkerställa att man får betalt för en vara eller en tjänst som levererats...
    Läs inlägg
  • Leasing – vad innebär det och vad skall man tänka på?
    Augusti 2, 2022
    Leasing är en vanligt förekommande form av finansiering och man brukar ofta tänka på leasing...
    Läs inlägg
  • Vad innebär det att man stämmer någon och hur gör man det?
    Juli 6, 2022
    Bestrider din kund en av de fakturor du skickat till dem? Vägrar din hyresgäst att...
    Läs inlägg
  • Factoring – Obeståndssituationer och invändningar
    Maj 31, 2022
    Factoring är förenat med ganska stora risker för factoringbolaget. Vilka kan dessa risker vara och...
    Läs inlägg
  • Påminnelse – Måste man skicka det?
    Maj 18, 2022
    Frågan om man behöver skicka ut en påminnelse på en förfallen fordran eller ej dyker...
    Läs inlägg
  • Preskriptionstid – när preskriberas din fordran?
    Maj 3, 2022
    Preskriptionstid är något som man vanligtvis inte behöver hålla så mycket koll på då man...
    Läs inlägg
Våra tjänster

Fakturaservice

Vi administrerar er faktura och fungerar som en aktiv partner som tar hand om följdfrågor från era kunder. Vi säkerställer så ni får betalt i rätt tid och på så sätt effektiviserar vi ert kassaflöde.
Läs mer

Påminnelsehantering

Vi värnar om ditt varumärke samtidigt som ditt företag har rätt att få betalt i tid. Vi hanterar ditt ärende professionellt och enligt rådande lagstiftning.
Läs mer

Inkassohantering

Även om vi på Observa strävar efter att så få fakturor som möjligt ska gå till inkasso så är det ibland oundvikligt. Vi hanterar inkassoprocessen professionellt och strukturera i syfte att minimera era kreditförluster.
Läs mer

Tvistehantering

Vårt team har mångårig erfarenhet av att driva processer i Tingsrätt och arbetar kostnadseffektivt och finns alltid tillgängliga vid det fall er kund invänder mot en fordran.
Läs mer

Efterbevakning

Vi värnar om ditt varumärke samtidigt som ditt företag har rätt att få betalt i tid. Vi hanterar ditt ärende professionellt och enligt rådande lagstiftning.
Läs mer

Rättsliga åtgärder

Även äldre fordringar som trots rättsliga åtgärder inte reglerats kan i många fall i slutändan bli betalda. Även om din kund har en låg betalningsförmåga idag så kan den förbättras över tiden.
Läs mer

Vill du bli kund hos oss?

Tack för ditt mail!
Observa Inkasso & Juridik AB
Orgnr: 559294-4440
Mariedalsgatan 7, 503 38 Borås
kundservice@observa.se