Preskriptionstid – när preskriberas din fordran?
Preskriptionstid är något som man vanligtvis inte behöver hålla så mycket koll på då man förväntar sig att man får betalt innan fordran preskriberas.
Men för oss som jobbar med inkasso är det viktigt att hålla koll på vad preskriptionstiden är, vilka regler som gäller och framför allt hur man vidtar en preskriptionsavbrytande åtgärd och vad ett preskriptionsavbrott är för någonting. Anledningen är att man ibland stöter på ärenden där slutkunden i fråga är insolvent och därmed inte kan betala sin skuld på väldigt lång tid.
Preskriptionstid – när preskriberas din fordran?
Olika sorters fordringar har olika preskriptionstid. Generellt sett kan man säga att preskriptionstiden är 10 år i Sverige. Detta framgår i det inledande stycket i §2 Preskriptionslag (1981:130). Preskriptionstiden om 10 år förutsätter att ingen preskriptionsavbrytande åtgärd vidtagits, mer om det i stycket längre ner.
Det finns dock flera undantag från regeln om 10 års preskription och det gäller bland annat om fordran är mot en konsument då preskriptionstiden kortas ned till 3 år. Detsamma gäller fodran mot den som gått i borgen för betalningen av en sådan fodran. När det gäller hyresfordringar är preskriptionstiden 2 år.
Sammanfattning:
B2B fordran: 10 år
B2C fordran: 3 år
Hyresskuld: 2 år
Preskriptionsavbrytande åtgärder
För att förhindra att en fordran preskriberas är det viktigt att man vidtar preskriptionsavbrytande åtgärder. Från att man vidtagit en preskriptionsavbrytande åtgärd börjar tidräkningen om från det datum för när man vidtagit åtgärden.
Vad för sorts åtgärd som räknas som preskriptionsavbrytande kan man utläsa från 5§ Preskriptionslag (1981:130). Det kan vara allt från att slutkunden erkänner fordran, eller erlägger betalning i ärendet. Att man skickar ut krav/brev med info kring fordran är även det en preskriptionsavbrytande åtgärd, liksom att vidta rättslig åtgärd exempelvis i form av att inge en stämningsansökan eller ansöka om verkställighet av fordran.
Sammanfattning
För att sammanfatta är det viktigt att man vidtar rätt åtgärder i rätt tid. Som fordringsägare kan det vara svårt att hålla koll på preskriptionslagen. Det är lättare att ta hjälp av ett ombud för att hålla koll på frister och vidta preskriptionsavbrytande åtgärder.
Vi som jobbar på Observa har lång och bred erfarenhet inom området och hjälper er gärna att driva in era fordringar och vi säkerställer att de aldrig preskriberas.
På vår efterbevakningsavdelning har vi koll på ditt ärende och följer din kunds betalförmåga i realtid. Vi vidtar aktiva åtgärder när vi ser en förändring i din kunds ekonomiska situation för att säkerställa att inga onödiga kostnader drabbar dig liksom att fordran inte skall preskriberas.
Behöver du hjälp med att driva in en fordran är du välkommen att kontakta oss på 033-13 20 90 eller på kundservice@observa.se
Allt gott,