Företagares guide för hantering av obetalda kundfakturor

Som företagare vet du att fakturering och betalning är en viktig del av företagets verksamhet. Men vad händer när en kund inte betalar i tid? Det kan vara frustrerande och påverkar ditt kassaflöde. Här är en guide som förklarar vad du kan göra när du har obetalda kundfakturor.

Vad är en förfallen faktura?

En förfallen faktura är en faktura som inte har betalats inom förfallodatumet. Fakturans förfallodatum är den dag då betalningen ska ha mottagits enligt avtalet mellan företaget och kunden. Om kunden inte betalar fakturan inom förfallodatumet anses fakturan vara förfallen.

När skickar man en påminnelse?

En påminnelse är ett sätt att påminna kunden om en obetald faktura. Det är viktigt att skicka en påminnelse så snart fakturan är förfallen för att öka chansen att få betalt.  Vår rekommendation är att man skickar en påminnelse 5 dagar efter att fakturan förfallit till betalning. En påminnelse kan skickas antingen per post eller per e-post och bör innehålla information om fakturan, inklusive fakturanummer och totalbelopp. Har du dessutom avtalat om att påminnelseavgift kan debiteras vid försening, så kan man ta ut en påminnelseavgift om 60 kr i samband med att man skickar ut påminnelsen.

Inkasso – Vad är det och när ska man använda det?

Inkasso är en uppmaning från en part till en gäldenär om att betala en obetald skuld. Inkassokrav kan man som fordringsägare skicka ut själv, men vi rekommenderar starkt att man anlitar ett inkassobolag för uppgiften. Inkassobolaget kan efter att man skickat ut inkassokrav, vidta rättsliga åtgärder för att få betalt i ärendet. Får man ett inkassokrav från ett inkassobolag ger det även mer incitament för gäldenären att erlägga betalning, jämfört med om man får inkassokrav direkt från fordringsägaren.

Vi på Observa Inkasso & Juridik AB har lång erfarenhet av kravhantering och kommer kunna hjälpa dig med att guida dig rätt i kravprocessen.

Observa Fakturaservice – allt i ett

Observa Inkasso & Juridik AB erbjuder en helhetslösning för hantering av fakturaflödet. Vi tar hand om allt från första utskick av fakturan till påminnelse- /inkassohandläggning, och har möjlighet att hjälpa dig med rättsliga åtgärder om det behövs.

Vi vet att det kan vara tidskrävande att hantera obetalda fakturor och att det kan påverka din verksamhet negativt. Därför erbjuder vi en smidig och effektiv lösning som hjälper dig att hålla koll på dina obetalda fakturor och säkerställa att du får betalt i tid.

Med vår Fakturaservice behöver du inte oroa dig för att förfallna fakturor faller mellan stolarna eller att du inte har tid att driva in dem själv. Vi tar hand om allt från fakturering och påminnelser till inkasso och eventuella rättsliga åtgärder om det behövs. På så sätt kan du fokusera på att driva din verksamhet framåt.

Sammanfattning

Att hantera obetalda fakturor är en viktig del av att driva företag. Genom att ha en strukturerad fakturaprocess på plats och att ta hjälp av ett inkassobolag som Observa kan du säkerställa att du får betalt i tid och att din verksamhet fortsätter att växa.

Med vår Fakturaservice tar vi hand om allt från fakturering och påminnelser till inkasso och rättsliga åtgärder om det behövs. På så sätt kan du fokusera på att driva din verksamhet framåt och låta oss ta hand om det administrativa arbetet.

Vi står redo att hjälpa ditt bolag till ett starkare kassaflöde med följande tjänster:

✓ Fakturaservice 
Vi administrerar ert fakturaflöde och är en aktiv partner som ger er utrymme att fokusera på er kärnverksamhet. Vi säkerställer att ni får betalt i tid och på så sätt stärker vi ert kassaflöde.

✓ Påminnelsehantering
Vi arbetar utifrån insikten att de allra flesta vill göra rätt för sig men ibland kan det gå fel. Vi hjälper dig att få betalt genom att hantera dina förfallna fordringar och värnar om ditt varumärke som om det vore vårt eget.

✓ Inkassohantering
Även om vi på Observa strävar efter att så få fakturor som möjligt ska gå till inkasso så är det ibland oundvikligt. Vi hanterar inkassoprocessen professionellt och strukturerar er kundreskontra i syfte att minimera era kreditförluster.

✓ Rättsliga återgärder och tvishantering

I de allra flesta fall regleras fakturan vid ett tidigare skede. Om det inte sker bistår vi dig med rättsliga  återgärder, såsom ansökan om betalningsföreläggande, konkursansökan, stämningsansökan eller annan lämplig åtgärd.

Oscar Kilbrandt
Marketing Intern
  • Konkurserna ökar lavinartat – antalet konkurser ökar med 65% under juli
    Augusti 3, 2023
    Konkurserna når alarmerande nivåer och svenska näringslivet står inför en skakig framtid. Kreditupplysningsbolaget Creditsafe Rapporterar...
    Läs inlägg
  • Vilka är de bästa respektive sämsta betalarna?
    Juni 1, 2023
    Enligt en undersökning utförd av fintechbolaget Invoier har kartlagt vilka branscher som är sämst samt...
    Läs inlägg
  • Hur du går tillväga när din hyresgäst inte betalar hyran?
    Maj 2, 2023
    Att ha en hyresgäst som inte betalar sin hyra kan vara en mycket besvärlig situation...
    Läs inlägg
  • Allt fler företag betalar i tid – ny rapport
    April 24, 2023
    Svenska företag har blivit allt bättre på att betala fakturor i tid enligt Invoiers Betaltidsindex...
    Läs inlägg
  • Guide: Så väljer du rätt inkassoföretag för din verksamhet
    April 10, 2023
    Innan du anlitar ett inkassoföretag för att ta hand om dina obetalda kundfakturor finns det...
    Läs inlägg
  • Fakturaservice som förenklar
    Mars 30, 2023
    Att skicka fakturor och se till att de betalas i tid kan vara en tidskrävande...
    Läs inlägg
  • Vad innebär det att få ett inkassokrav?
    Mars 27, 2023
    Många undrar hur inkassoåtgärder kan påverka en som person och vilka konsekvenser det kan innebära...
    Läs inlägg
  • Företagares guide för hantering av obetalda kundfakturor
    Mars 23, 2023
    Som företagare vet du att fakturering och betalning är en viktig del av företagets verksamhet....
    Läs inlägg
  • Konkursförfarande som indrivningsåtgärd
    Mars 6, 2023
    Det finns flera olika åtgärder man kan vidta för att få betalt i ett ärende,...
    Läs inlägg
  • Unga vuxnas skuldberg hos Kronofogden
    Januari 23, 2023
    Att starta vuxenlivet med betalningsanmärkningar är något som många fasar över. Det påverkar inte bara...
    Läs inlägg
  • Konsten att jonglera med flera hattar: 6 tidshanteringstips för entreprenörer
    Januari 17, 2023
    Som grundare av ett företag är du förmodligen bekant med känslan av att bära flera...
    Läs inlägg
  • Hur ser Sveriges företagare på framtiden?
    December 6, 2022
    SEBs företagsindikator publicerades igår, den visar att endast 1 av 5 enmansföretagare i Sverige tror...
    Läs inlägg
  • Tips för att undvika kreditförluster
    November 17, 2022
    Att Sverige går mot en lågkonjunktur är knappast något som undgått någon. Här samlar vi...
    Läs inlägg
  • Konkursförfarandet som påtryckningsmedel
    Oktober 20, 2022
    Lågkonjunkturen är sedan en tid tillbaka ett faktum. Med den följer en ökad mängd konkurser,...
    Läs inlägg
  • Borgen och solidariskt betalningsansvar
    Augusti 30, 2022
    För att säkerställa att man får betalt för en vara eller en tjänst som levererats...
    Läs inlägg
  • Leasing – vad innebär det och vad skall man tänka på?
    Augusti 2, 2022
    Leasing är en vanligt förekommande form av finansiering och man brukar ofta tänka på leasing...
    Läs inlägg
  • Vad innebär det att man stämmer någon och hur gör man det?
    Juli 6, 2022
    Bestrider din kund en av de fakturor du skickat till dem? Vägrar din hyresgäst att...
    Läs inlägg
  • Factoring – Obeståndssituationer och invändningar
    Maj 31, 2022
    Factoring är förenat med ganska stora risker för factoringbolaget. Vilka kan dessa risker vara och...
    Läs inlägg
  • Påminnelse – Måste man skicka det?
    Maj 18, 2022
    Frågan om man behöver skicka ut en påminnelse på en förfallen fordran eller ej dyker...
    Läs inlägg
  • Preskriptionstid – när preskriberas din fordran?
    Maj 3, 2022
    Preskriptionstid är något som man vanligtvis inte behöver hålla så mycket koll på då man...
    Läs inlägg
Våra tjänster

Fakturaservice

Vi administrerar er faktura och fungerar som en aktiv partner som tar hand om följdfrågor från era kunder. Vi säkerställer så ni får betalt i rätt tid och på så sätt effektiviserar vi ert kassaflöde.
Läs mer

Påminnelsehantering

Vi värnar om ditt varumärke samtidigt som ditt företag har rätt att få betalt i tid. Vi hanterar ditt ärende professionellt och enligt rådande lagstiftning.
Läs mer

Inkassohantering

Även om vi på Observa strävar efter att så få fakturor som möjligt ska gå till inkasso så är det ibland oundvikligt. Vi hanterar inkassoprocessen professionellt och strukturera i syfte att minimera era kreditförluster.
Läs mer

Tvistehantering

Vårt team har mångårig erfarenhet av att driva processer i Tingsrätt och arbetar kostnadseffektivt och finns alltid tillgängliga vid det fall er kund invänder mot en fordran.
Läs mer

Efterbevakning

Vi värnar om ditt varumärke samtidigt som ditt företag har rätt att få betalt i tid. Vi hanterar ditt ärende professionellt och enligt rådande lagstiftning.
Läs mer

Rättsliga åtgärder

Även äldre fordringar som trots rättsliga åtgärder inte reglerats kan i många fall i slutändan bli betalda. Även om din kund har en låg betalningsförmåga idag så kan den förbättras över tiden.
Läs mer

Vill du bli kund hos oss?

Tack för ditt mail!
Observa Inkasso & Juridik AB
Orgnr: 559294-4440
Mariedalsgatan 7, 503 38 Borås
kundservice@observa.se