Tips för att undvika kreditförluster

Att Sverige går mot en lågkonjunktur är knappast något som undgått någon. Här samlar vi på Observa våra bästa tips för att försöka undvika onödiga kreditförluster.

1. Våga anlita ett ombud.

Att anlita ett ombud kan för många vara skrämmande och utmanande. Många bolag har krånglig prislista och det kan vara svårt för gemene man att sätta sig in i de olika begreppen. Så som exempelvis betalningsföreläggande eller verkställighet. Viktigt är dock att man vågar anlita ett ombud som kan hjälpa dig genom hela processen för att få betalt. Ett bra ombud skall fungera som en stöttepelare för dig och skall lösa sin huvuduppgift vilket är att minimera dina kreditförluster.

2. Kreditbedömning

Om ni väljer att fakturera er kund istället för att få betalt direkt så är det viktigt att man alltid gör en kreditbedömning. Ett vanligt och bra sätt är att man tar en kreditupplysning och därutöver gör man en bedömning. Är man osäker på hur man skall tolka en kreditupplysning är det fördelaktigt att kontakta sin inkassoleverantör.

3. Rätt betaltid.

Många företag kräver idag lång betaltid. Viktigt att veta i sammanhanget är dock att det är fordringsägaren som bestämmer betalvillkoren och att det inte finns krav på exempelvis 30 eller 60 dagars betaltid. Värt att nämna är även att man anses ha betalt när fordringsägaren mottagit betalning. Och inte när man skickat betalningen från sitt konto. Med undantag för hyresfordringar (bostad/lokal) där man betalt när man skickat betalningen.

4. Kräv förskottsbetalning.

Innebär din verksamhet att du levererar varor eller tjänster är det en bra ide att kräva förskottsbetalning från er kund. På så sätt säkrar ni i alla fall en del av kostnaden och den eventuella kreditförlusten behöver därmed inte bli allt för stor.

5. Undvik ”egeninkasso”.

Man kan som fordringsägare välja att hantera hela inkassoprocessen själv men det är sällan effektivt och innebär onödig administration. Istället är det viktigt att man som fordringsägare anlitar ett ombud. Det leder inte bara till att du slipper den administrativa delen utan även överlåter jobbet till dem som specialiserar sig på uppgiften. Vidare har ett inkassokrav utskickat från ett inkassobolag betydligt högre lyckandegrad än ett inkassokrav man skickar ut själv.

6. Avtal.

Avtal är viktigt i alla sammanhang, speciellt viktigt är det när man levererar en produkt eller en tjänst mot betalning. Är man osäker på om ens avtal är utformat korrekt, är det värt att ta kontakt med ett ombud som kan hjälpa dig med det. Är du kund hos oss på Observa har du tillgång till våra kunniga jurister som gladeligen hjälper dig se över dina avtal.

Behöver du ett ombud med fullt fokus på att se till så du får betalt är du välkommen att ta kontakt med oss på Observa Inkasso och Juridik Ab

Du når oss på telefon på 033-13 20 90 eller via mail på kundservice@observa.se

Johan Ingvarsson
Head of Debt Collection
  • Konkurserna ökar lavinartat – antalet konkurser ökar med 65% under juli
    Augusti 3, 2023
    Konkurserna når alarmerande nivåer och svenska näringslivet står inför en skakig framtid. Kreditupplysningsbolaget Creditsafe Rapporterar...
    Läs inlägg
  • Vilka är de bästa respektive sämsta betalarna?
    Juni 1, 2023
    Enligt en undersökning utförd av fintechbolaget Invoier har kartlagt vilka branscher som är sämst samt...
    Läs inlägg
  • Hur du går tillväga när din hyresgäst inte betalar hyran?
    Maj 2, 2023
    Att ha en hyresgäst som inte betalar sin hyra kan vara en mycket besvärlig situation...
    Läs inlägg
  • Allt fler företag betalar i tid – ny rapport
    April 24, 2023
    Svenska företag har blivit allt bättre på att betala fakturor i tid enligt Invoiers Betaltidsindex...
    Läs inlägg
  • Guide: Så väljer du rätt inkassoföretag för din verksamhet
    April 10, 2023
    Innan du anlitar ett inkassoföretag för att ta hand om dina obetalda kundfakturor finns det...
    Läs inlägg
  • Fakturaservice som förenklar
    Mars 30, 2023
    Att skicka fakturor och se till att de betalas i tid kan vara en tidskrävande...
    Läs inlägg
  • Vad innebär det att få ett inkassokrav?
    Mars 27, 2023
    Många undrar hur inkassoåtgärder kan påverka en som person och vilka konsekvenser det kan innebära...
    Läs inlägg
  • Företagares guide för hantering av obetalda kundfakturor
    Mars 23, 2023
    Som företagare vet du att fakturering och betalning är en viktig del av företagets verksamhet....
    Läs inlägg
  • Konkursförfarande som indrivningsåtgärd
    Mars 6, 2023
    Det finns flera olika åtgärder man kan vidta för att få betalt i ett ärende,...
    Läs inlägg
  • Unga vuxnas skuldberg hos Kronofogden
    Januari 23, 2023
    Att starta vuxenlivet med betalningsanmärkningar är något som många fasar över. Det påverkar inte bara...
    Läs inlägg
  • Konsten att jonglera med flera hattar: 6 tidshanteringstips för entreprenörer
    Januari 17, 2023
    Som grundare av ett företag är du förmodligen bekant med känslan av att bära flera...
    Läs inlägg
  • Hur ser Sveriges företagare på framtiden?
    December 6, 2022
    SEBs företagsindikator publicerades igår, den visar att endast 1 av 5 enmansföretagare i Sverige tror...
    Läs inlägg
  • Tips för att undvika kreditförluster
    November 17, 2022
    Att Sverige går mot en lågkonjunktur är knappast något som undgått någon. Här samlar vi...
    Läs inlägg
  • Konkursförfarandet som påtryckningsmedel
    Oktober 20, 2022
    Lågkonjunkturen är sedan en tid tillbaka ett faktum. Med den följer en ökad mängd konkurser,...
    Läs inlägg
  • Borgen och solidariskt betalningsansvar
    Augusti 30, 2022
    För att säkerställa att man får betalt för en vara eller en tjänst som levererats...
    Läs inlägg
  • Leasing – vad innebär det och vad skall man tänka på?
    Augusti 2, 2022
    Leasing är en vanligt förekommande form av finansiering och man brukar ofta tänka på leasing...
    Läs inlägg
  • Vad innebär det att man stämmer någon och hur gör man det?
    Juli 6, 2022
    Bestrider din kund en av de fakturor du skickat till dem? Vägrar din hyresgäst att...
    Läs inlägg
  • Factoring – Obeståndssituationer och invändningar
    Maj 31, 2022
    Factoring är förenat med ganska stora risker för factoringbolaget. Vilka kan dessa risker vara och...
    Läs inlägg
  • Påminnelse – Måste man skicka det?
    Maj 18, 2022
    Frågan om man behöver skicka ut en påminnelse på en förfallen fordran eller ej dyker...
    Läs inlägg
  • Preskriptionstid – när preskriberas din fordran?
    Maj 3, 2022
    Preskriptionstid är något som man vanligtvis inte behöver hålla så mycket koll på då man...
    Läs inlägg
Våra tjänster

Fakturaservice

Vi administrerar er faktura och fungerar som en aktiv partner som tar hand om följdfrågor från era kunder. Vi säkerställer så ni får betalt i rätt tid och på så sätt effektiviserar vi ert kassaflöde.
Läs mer

Påminnelsehantering

Vi värnar om ditt varumärke samtidigt som ditt företag har rätt att få betalt i tid. Vi hanterar ditt ärende professionellt och enligt rådande lagstiftning.
Läs mer

Inkassohantering

Även om vi på Observa strävar efter att så få fakturor som möjligt ska gå till inkasso så är det ibland oundvikligt. Vi hanterar inkassoprocessen professionellt och strukturera i syfte att minimera era kreditförluster.
Läs mer

Tvistehantering

Vårt team har mångårig erfarenhet av att driva processer i Tingsrätt och arbetar kostnadseffektivt och finns alltid tillgängliga vid det fall er kund invänder mot en fordran.
Läs mer

Efterbevakning

Vi värnar om ditt varumärke samtidigt som ditt företag har rätt att få betalt i tid. Vi hanterar ditt ärende professionellt och enligt rådande lagstiftning.
Läs mer

Rättsliga åtgärder

Även äldre fordringar som trots rättsliga åtgärder inte reglerats kan i många fall i slutändan bli betalda. Även om din kund har en låg betalningsförmåga idag så kan den förbättras över tiden.
Läs mer

Vill du bli kund hos oss?

Tack för ditt mail!
Observa Inkasso & Juridik AB
Orgnr: 559294-4440
Mariedalsgatan 7, 503 38 Borås
kundservice@observa.se