Påminnelse – Måste man skicka det?

Frågan om man behöver skicka ut en påminnelse på en förfallen fordran eller ej dyker inte alltför sällan upp. Svaret är inte helt enkelt då det beror lite på vad fordran avser. Sen kan man även ställa sig frågan om det är värt att skicka påminnelse eller inte.

Måste man skicka betalpåminnelse?

Generellt sett behöver man inte skicka en påminnelse på en förfallen fordran. Man kan alltså vidta inkassoåtgärder utan att ha skickat en påminnelse först. Det är en vanlig missuppfattning att påminnelseåtgärder alltid behöver vidtas först innan man skickar ut inkassokrav till slutkunden, men så är inte fallet. Dock finns det som alltid undantag från regeln, och i detta fall är det om fordran avser felparkeringsavgifter, enligt Lag om felparkeringsavgift (1976:206). Avser fordran därmed en felparkeringsavgift så behöver kravförfarandet inledas med att man skickar ut en betalpåminnelse till slutkunden.

Vad rekommenderar Observa?

Vi på Observa rekommenderar att man inleder kravförfarandet genom att skicka ut en påminnelse om betalning till slutkund. Det finns dock många olika tillfällen där det är bra att hoppa över påminnelsen och vidta tuffare åtgärder från dag ett, just för att säkerställa att din kund prioriterar att betala till dig och inte till någon annan.

Det är därför viktigt att man har valmöjligheten och en differentierad handläggning där man vidtar rätt åtgärder, i rätt tid.

Tid är för övrigt viktigt i kravprocessen. Ju tidigare vi kommer in i processen och kan hjälpa dig med att få betalt, desto högre sannolikhet är det att du får betalt. Vi rekommenderar därför att man redan 3-5 dagar efter förfallodag skickar ut en påminnelse till slutkund. Därefter är det viktigt att man vidtar inkassoåtgärder i anslutning till att påminnelsen förfallit till betalning. Viktigt är även att man är konsekvent i sitt agerande, att man har en upparbetad struktur för sin kravhantering, en struktur man inte kringgår. På så sätt riskerar inget att falla mellan stolarna.

Fördelen med Observa?

Vi vet och förstår det faktum att olika fordringar kräver olika hantering. Hos oss får du en differentierad handläggning och kan känna dig trygg med att rätt åtgärder vidtas i rätt tid för att just din kund skall prioritera dig framför någon annan. Vi är helt transparanta vilket innebär att du har möjlighet till full insyn i hela kravprocessen. Vi är duktiga på det vi gör och är inte rädda för att ge dig full insyn i hela kravprocessen.

Sitter du inne på en för stor kundreskontra som aldrig verkar bli betald? Känner du att det är jobbigt att jaga dina kunder för att du skall få betalt? Eller känner du att du behöver ha ett bättre kassaflöde?

För oss på Observa är det viktigt att du skall kunna prioritera din kärnverksamhet. Vi hjälper dig därmed gärna med att se till så du får betalt för de tjänster / varor du säljer. Att du skall få ett optimerat kassaflöde är vårt mål genom hela vår kravprocess.

Ta gärna kontakt med oss via mail eller telefon. Varmt välkommen till oss!

Observa Inkasso & Juridik 

Johan Ingvarsson
Head of Debt Collection
  • Konkurserna ökar lavinartat – antalet konkurser ökar med 65% under juli
    Augusti 3, 2023
    Konkurserna når alarmerande nivåer och svenska näringslivet står inför en skakig framtid. Kreditupplysningsbolaget Creditsafe Rapporterar...
    Läs inlägg
  • Vilka är de bästa respektive sämsta betalarna?
    Juni 1, 2023
    Enligt en undersökning utförd av fintechbolaget Invoier har kartlagt vilka branscher som är sämst samt...
    Läs inlägg
  • Hur du går tillväga när din hyresgäst inte betalar hyran?
    Maj 2, 2023
    Att ha en hyresgäst som inte betalar sin hyra kan vara en mycket besvärlig situation...
    Läs inlägg
  • Allt fler företag betalar i tid – ny rapport
    April 24, 2023
    Svenska företag har blivit allt bättre på att betala fakturor i tid enligt Invoiers Betaltidsindex...
    Läs inlägg
  • Guide: Så väljer du rätt inkassoföretag för din verksamhet
    April 10, 2023
    Innan du anlitar ett inkassoföretag för att ta hand om dina obetalda kundfakturor finns det...
    Läs inlägg
  • Fakturaservice som förenklar
    Mars 30, 2023
    Att skicka fakturor och se till att de betalas i tid kan vara en tidskrävande...
    Läs inlägg
  • Vad innebär det att få ett inkassokrav?
    Mars 27, 2023
    Många undrar hur inkassoåtgärder kan påverka en som person och vilka konsekvenser det kan innebära...
    Läs inlägg
  • Företagares guide för hantering av obetalda kundfakturor
    Mars 23, 2023
    Som företagare vet du att fakturering och betalning är en viktig del av företagets verksamhet....
    Läs inlägg
  • Konkursförfarande som indrivningsåtgärd
    Mars 6, 2023
    Det finns flera olika åtgärder man kan vidta för att få betalt i ett ärende,...
    Läs inlägg
  • Unga vuxnas skuldberg hos Kronofogden
    Januari 23, 2023
    Att starta vuxenlivet med betalningsanmärkningar är något som många fasar över. Det påverkar inte bara...
    Läs inlägg
  • Konsten att jonglera med flera hattar: 6 tidshanteringstips för entreprenörer
    Januari 17, 2023
    Som grundare av ett företag är du förmodligen bekant med känslan av att bära flera...
    Läs inlägg
  • Hur ser Sveriges företagare på framtiden?
    December 6, 2022
    SEBs företagsindikator publicerades igår, den visar att endast 1 av 5 enmansföretagare i Sverige tror...
    Läs inlägg
  • Tips för att undvika kreditförluster
    November 17, 2022
    Att Sverige går mot en lågkonjunktur är knappast något som undgått någon. Här samlar vi...
    Läs inlägg
  • Konkursförfarandet som påtryckningsmedel
    Oktober 20, 2022
    Lågkonjunkturen är sedan en tid tillbaka ett faktum. Med den följer en ökad mängd konkurser,...
    Läs inlägg
  • Borgen och solidariskt betalningsansvar
    Augusti 30, 2022
    För att säkerställa att man får betalt för en vara eller en tjänst som levererats...
    Läs inlägg
  • Leasing – vad innebär det och vad skall man tänka på?
    Augusti 2, 2022
    Leasing är en vanligt förekommande form av finansiering och man brukar ofta tänka på leasing...
    Läs inlägg
  • Vad innebär det att man stämmer någon och hur gör man det?
    Juli 6, 2022
    Bestrider din kund en av de fakturor du skickat till dem? Vägrar din hyresgäst att...
    Läs inlägg
  • Factoring – Obeståndssituationer och invändningar
    Maj 31, 2022
    Factoring är förenat med ganska stora risker för factoringbolaget. Vilka kan dessa risker vara och...
    Läs inlägg
  • Påminnelse – Måste man skicka det?
    Maj 18, 2022
    Frågan om man behöver skicka ut en påminnelse på en förfallen fordran eller ej dyker...
    Läs inlägg
  • Preskriptionstid – när preskriberas din fordran?
    Maj 3, 2022
    Preskriptionstid är något som man vanligtvis inte behöver hålla så mycket koll på då man...
    Läs inlägg
Våra tjänster

Fakturaservice

Vi administrerar er faktura och fungerar som en aktiv partner som tar hand om följdfrågor från era kunder. Vi säkerställer så ni får betalt i rätt tid och på så sätt effektiviserar vi ert kassaflöde.
Läs mer

Påminnelsehantering

Vi värnar om ditt varumärke samtidigt som ditt företag har rätt att få betalt i tid. Vi hanterar ditt ärende professionellt och enligt rådande lagstiftning.
Läs mer

Inkassohantering

Även om vi på Observa strävar efter att så få fakturor som möjligt ska gå till inkasso så är det ibland oundvikligt. Vi hanterar inkassoprocessen professionellt och strukturera i syfte att minimera era kreditförluster.
Läs mer

Tvistehantering

Vårt team har mångårig erfarenhet av att driva processer i Tingsrätt och arbetar kostnadseffektivt och finns alltid tillgängliga vid det fall er kund invänder mot en fordran.
Läs mer

Efterbevakning

Vi värnar om ditt varumärke samtidigt som ditt företag har rätt att få betalt i tid. Vi hanterar ditt ärende professionellt och enligt rådande lagstiftning.
Läs mer

Rättsliga åtgärder

Även äldre fordringar som trots rättsliga åtgärder inte reglerats kan i många fall i slutändan bli betalda. Även om din kund har en låg betalningsförmåga idag så kan den förbättras över tiden.
Läs mer

Vill du bli kund hos oss?

Tack för ditt mail!
Observa Inkasso & Juridik AB
Orgnr: 559294-4440
Mariedalsgatan 7, 503 38 Borås
kundservice@observa.se