Konkursförfarande som indrivningsåtgärd

Det finns flera olika åtgärder man kan vidta för att få betalt i ett ärende, att vidta konkursåtgärder mot motparten är en av dem. I praktiken innebär det att man inger en ansökan om konkurs mot gäldenären i ärendet. Detta är ofta ett bra tillvägagångssätt vid det fall gäldenären vill ha kvar sin verksamhet och leder till att gäldenären får incitament att prioritera din fordran och erlägga betalning i ärendet.

Förutsättningar för att inge en konkursansökan

Innan man inger en konkursansökan behöver man säkerställa så rätt förutsättningar är uppfyllda. För att förhindra att eventuella tvister kring fordran uppstår, är det bra att man inger en konkursansökan på en fastställd fordran. Därefter behöver man bevisa att svarande/gäldenär är på obestånd för att på så sätt kunna ha en grund för konkursansökan. Enligt 8§, 2 kap i Konkurslag (1987:672) så kan gäldenären anses vara insolvent inom 6 månader efter att Kronofogdemyndigheten utfärdat en utredningsrapport som påvisar att gäldenär är insolvent. Finns det ingen utredningsrapport utfärdad av Kronofogden så kan man delge gäldenären en betalningsanmaning enligt 9§, 2 kap i Konkurslag (1987:672). En betalningsanmaning enligt 9§ skall delges personligen och skall följas upp av en konkursansökan inom 21 dagar från delgivningsdatum. När förutsättningarna för konkursansökan är uppfyllda så författar man en konkursansökan och inger den till Tingsrätten.

Inleda konkursförfarande – innan konkursansökan inges

Som nämnt ovan så innebär ett konkursförfarande att man inleder med att antingen skicka ut en anmaning enligt 9§, 2 kap i Konkurslag (1987:672) till gäldenären med personlig delgivning. Eller så skickar man en anmaning enligt 8§, 2 kap i Konkurslag (1987:672). Den anmaningen behöver ej delges personligen. De två tillvägagångssätten har olika för och nackdelar.

En anmaning enligt 9§, 2 kap i Konkurslag (1987:672) behöver deles och ibland tar det tid att delge motparten vilket leder till att processen kan bli förskjuten. Fördelen är dock att man får kontakt med motparten och genom att nå uppgörelse med gäldenären kan man i många fall undvika att behöva inge själva konkursansökan. Värt att notera är att man inte bör vidta denna åtgärd på en fordran som inte är fastställd. En anmaning enligt 8§, 2 kap i Konkurslag (1987:672) kan man skicka ut till motparten utan att fordran är fastställd. Fördelen här är att man inte behöver vänta på att motparten blivit delgiven vilket innebär att man snabbare kan inge en konkursansökan. Man slipper även kostnaderna som uppstår i samband med delgivning.

Viktigt att tänka på innan konkursåtgärder vidtas

Värt att tänka på innan man vidtar konkursåtgärder är även att det enbart är ens juridiska arvode som blir en prioriterad fordran i konkursen. Hela fordran eller ärendet blir alltså inte prioriterat bara för man är den som inger själva konkursansökan. Viktigt att nämna i sammanhanget är även att man som ombud alltid behöver agera enligt god inkassosed som bland annat innebär att man som ombud inte får vidta otillbörlig påtryckning. Konkursåtgärder är kravåtgärder som omfattas av god inkassosed. Det strider därmed mot god inkassosed att inleda ett konkursförfarande genom att skicka ut en betalningsanmaning enligt 9§, 2 kap i Konkurslag (1987:672) utan att fullfölja åtgärden genom att inge en konkursansökan. På samma sätt som man inte får hota med ett betalningsföreläggande får man inte hota med en konkursansökan.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis så är konkursförfarande som kravåtgärd ofta en god idé för att få ens fordran / ärende prioriterad framför andras. Dock är det precis som alla andra åtgärder som kan vidtas i ett indrivningsförfarande, viktigt att man utreder och säkerställer så rätt åtgärder vidtas i rätt tid. Våra handläggare har bred erfarenhet och spetskompetens inom företagsinkasso vilket resulterar i att du får en hög lyckandegrad i ditt ärende hos oss.

Hos oss kan du känna dig trygg med att rätt åtgärd vidtas i rätt tid.

Johan Ingvarsson
Head of Debt Collection
  • Konkurserna ökar lavinartat – antalet konkurser ökar med 65% under juli
    Augusti 3, 2023
    Konkurserna når alarmerande nivåer och svenska näringslivet står inför en skakig framtid. Kreditupplysningsbolaget Creditsafe Rapporterar...
    Läs inlägg
  • Vilka är de bästa respektive sämsta betalarna?
    Juni 1, 2023
    Enligt en undersökning utförd av fintechbolaget Invoier har kartlagt vilka branscher som är sämst samt...
    Läs inlägg
  • Hur du går tillväga när din hyresgäst inte betalar hyran?
    Maj 2, 2023
    Att ha en hyresgäst som inte betalar sin hyra kan vara en mycket besvärlig situation...
    Läs inlägg
  • Allt fler företag betalar i tid – ny rapport
    April 24, 2023
    Svenska företag har blivit allt bättre på att betala fakturor i tid enligt Invoiers Betaltidsindex...
    Läs inlägg
  • Guide: Så väljer du rätt inkassoföretag för din verksamhet
    April 10, 2023
    Innan du anlitar ett inkassoföretag för att ta hand om dina obetalda kundfakturor finns det...
    Läs inlägg
  • Fakturaservice som förenklar
    Mars 30, 2023
    Att skicka fakturor och se till att de betalas i tid kan vara en tidskrävande...
    Läs inlägg
  • Vad innebär det att få ett inkassokrav?
    Mars 27, 2023
    Många undrar hur inkassoåtgärder kan påverka en som person och vilka konsekvenser det kan innebära...
    Läs inlägg
  • Företagares guide för hantering av obetalda kundfakturor
    Mars 23, 2023
    Som företagare vet du att fakturering och betalning är en viktig del av företagets verksamhet....
    Läs inlägg
  • Konkursförfarande som indrivningsåtgärd
    Mars 6, 2023
    Det finns flera olika åtgärder man kan vidta för att få betalt i ett ärende,...
    Läs inlägg
  • Unga vuxnas skuldberg hos Kronofogden
    Januari 23, 2023
    Att starta vuxenlivet med betalningsanmärkningar är något som många fasar över. Det påverkar inte bara...
    Läs inlägg
  • Konsten att jonglera med flera hattar: 6 tidshanteringstips för entreprenörer
    Januari 17, 2023
    Som grundare av ett företag är du förmodligen bekant med känslan av att bära flera...
    Läs inlägg
  • Hur ser Sveriges företagare på framtiden?
    December 6, 2022
    SEBs företagsindikator publicerades igår, den visar att endast 1 av 5 enmansföretagare i Sverige tror...
    Läs inlägg
  • Tips för att undvika kreditförluster
    November 17, 2022
    Att Sverige går mot en lågkonjunktur är knappast något som undgått någon. Här samlar vi...
    Läs inlägg
  • Konkursförfarandet som påtryckningsmedel
    Oktober 20, 2022
    Lågkonjunkturen är sedan en tid tillbaka ett faktum. Med den följer en ökad mängd konkurser,...
    Läs inlägg
  • Borgen och solidariskt betalningsansvar
    Augusti 30, 2022
    För att säkerställa att man får betalt för en vara eller en tjänst som levererats...
    Läs inlägg
  • Leasing – vad innebär det och vad skall man tänka på?
    Augusti 2, 2022
    Leasing är en vanligt förekommande form av finansiering och man brukar ofta tänka på leasing...
    Läs inlägg
  • Vad innebär det att man stämmer någon och hur gör man det?
    Juli 6, 2022
    Bestrider din kund en av de fakturor du skickat till dem? Vägrar din hyresgäst att...
    Läs inlägg
  • Factoring – Obeståndssituationer och invändningar
    Maj 31, 2022
    Factoring är förenat med ganska stora risker för factoringbolaget. Vilka kan dessa risker vara och...
    Läs inlägg
  • Påminnelse – Måste man skicka det?
    Maj 18, 2022
    Frågan om man behöver skicka ut en påminnelse på en förfallen fordran eller ej dyker...
    Läs inlägg
  • Preskriptionstid – när preskriberas din fordran?
    Maj 3, 2022
    Preskriptionstid är något som man vanligtvis inte behöver hålla så mycket koll på då man...
    Läs inlägg
Våra tjänster

Fakturaservice

Vi administrerar er faktura och fungerar som en aktiv partner som tar hand om följdfrågor från era kunder. Vi säkerställer så ni får betalt i rätt tid och på så sätt effektiviserar vi ert kassaflöde.
Läs mer

Påminnelsehantering

Vi värnar om ditt varumärke samtidigt som ditt företag har rätt att få betalt i tid. Vi hanterar ditt ärende professionellt och enligt rådande lagstiftning.
Läs mer

Inkassohantering

Även om vi på Observa strävar efter att så få fakturor som möjligt ska gå till inkasso så är det ibland oundvikligt. Vi hanterar inkassoprocessen professionellt och strukturera i syfte att minimera era kreditförluster.
Läs mer

Tvistehantering

Vårt team har mångårig erfarenhet av att driva processer i Tingsrätt och arbetar kostnadseffektivt och finns alltid tillgängliga vid det fall er kund invänder mot en fordran.
Läs mer

Efterbevakning

Vi värnar om ditt varumärke samtidigt som ditt företag har rätt att få betalt i tid. Vi hanterar ditt ärende professionellt och enligt rådande lagstiftning.
Läs mer

Rättsliga åtgärder

Även äldre fordringar som trots rättsliga åtgärder inte reglerats kan i många fall i slutändan bli betalda. Även om din kund har en låg betalningsförmåga idag så kan den förbättras över tiden.
Läs mer

Vill du bli kund hos oss?

Tack för ditt mail!
Observa Inkasso & Juridik AB
Orgnr: 559294-4440
Mariedalsgatan 7, 503 38 Borås
kundservice@observa.se