Har ni problem med kunder som inte betalar i tid?

Vi på Observa Inkasso & Juridik ger er här några smarta tips på hur ni bör agera för att minska både kreditförluster och oönskade kredittider. Har ni problem med kunder som inte betalar i tid?

Oavsett verksamhet är det viktigt att man får, och kräver, betalt i enlighet med avtalet med sin kund. Om era kunder inte betalar i tid riskerar det att orsaka att ni själva inte kan betala era leverantörer i tid, vilket lätt utvecklas till en ond spiral.

Skapa en kreditpolicy

Ha en etablerad rutin, en kreditpolicy, kring när era fakturor ska skickas till er inkassoleverantör. Försök att stå fast vid den policyn.

Om man har problem med att få betalt men samtidigt inte vågar skicka fakturor för indrivning är risken stor att ert företag förr eller senare drabbas av akut likviditetsbrist med betalningssvårigheter som följd.

Ta kreditupplysningar

Ha för vana att alltid ta kreditupplysningar på de kunder som inte betalar i förskott. Om ni arbetar löpande för någon viss kund är det alltid motiverat att inför varje nytt uppdrag förvissa sig om att kunden inte drabbats av några betalningsanmärkningar eller liknande. Om ni inte själva har möjlighet att ta kreditupplysningar, ta hjälp av er inkassoleverantör.

Fakturera i tid

Fakturera i enlighet med avtalet mellan er och er kund. Dröj inte med att skicka fakturor för att vara snälla.

Påminnelsehantering

Skicka inte för många påminnelser. Vi på Observa Inkasso & Juridik tycker att en påminnelse räcker. Ca två veckor efter att ni skickat påminnelsen är det lämpligt att ni skickar fakturan för indrivning med hjälp av er inkassoleverantör.

Kontakta din inkassoleverantör

Er inkassoleverantör tillhandahåller inte enbart inkassotjänster, utan även rådgivning. Är ni osäkra på hur ni bör agera – ring er inkassoleverantör. De har stor erfarenhet kring indrivning och kan med all säkerhet rekommendera er åtgärder eller hjälpa er att bygga en kreditpolicy.

Ni är varmt välkomna att kontakta oss via telefon på 033-13 20 90 eller via mail på kundservice@observa.se

Varma hälsningar,

Team Observa
  • Konkurserna ökar lavinartat – antalet konkurser ökar med 65% under juli
    Augusti 3, 2023
    Konkurserna når alarmerande nivåer och svenska näringslivet står inför en skakig framtid. Kreditupplysningsbolaget Creditsafe Rapporterar...
    Läs inlägg
  • Vilka är de bästa respektive sämsta betalarna?
    Juni 1, 2023
    Enligt en undersökning utförd av fintechbolaget Invoier har kartlagt vilka branscher som är sämst samt...
    Läs inlägg
  • Hur du går tillväga när din hyresgäst inte betalar hyran?
    Maj 2, 2023
    Att ha en hyresgäst som inte betalar sin hyra kan vara en mycket besvärlig situation...
    Läs inlägg
  • Allt fler företag betalar i tid – ny rapport
    April 24, 2023
    Svenska företag har blivit allt bättre på att betala fakturor i tid enligt Invoiers Betaltidsindex...
    Läs inlägg
  • Guide: Så väljer du rätt inkassoföretag för din verksamhet
    April 10, 2023
    Innan du anlitar ett inkassoföretag för att ta hand om dina obetalda kundfakturor finns det...
    Läs inlägg
  • Fakturaservice som förenklar
    Mars 30, 2023
    Att skicka fakturor och se till att de betalas i tid kan vara en tidskrävande...
    Läs inlägg
  • Vad innebär det att få ett inkassokrav?
    Mars 27, 2023
    Många undrar hur inkassoåtgärder kan påverka en som person och vilka konsekvenser det kan innebära...
    Läs inlägg
  • Företagares guide för hantering av obetalda kundfakturor
    Mars 23, 2023
    Som företagare vet du att fakturering och betalning är en viktig del av företagets verksamhet....
    Läs inlägg
  • Konkursförfarande som indrivningsåtgärd
    Mars 6, 2023
    Det finns flera olika åtgärder man kan vidta för att få betalt i ett ärende,...
    Läs inlägg
  • Unga vuxnas skuldberg hos Kronofogden
    Januari 23, 2023
    Att starta vuxenlivet med betalningsanmärkningar är något som många fasar över. Det påverkar inte bara...
    Läs inlägg
  • Konsten att jonglera med flera hattar: 6 tidshanteringstips för entreprenörer
    Januari 17, 2023
    Som grundare av ett företag är du förmodligen bekant med känslan av att bära flera...
    Läs inlägg
  • Hur ser Sveriges företagare på framtiden?
    December 6, 2022
    SEBs företagsindikator publicerades igår, den visar att endast 1 av 5 enmansföretagare i Sverige tror...
    Läs inlägg
  • Tips för att undvika kreditförluster
    November 17, 2022
    Att Sverige går mot en lågkonjunktur är knappast något som undgått någon. Här samlar vi...
    Läs inlägg
  • Konkursförfarandet som påtryckningsmedel
    Oktober 20, 2022
    Lågkonjunkturen är sedan en tid tillbaka ett faktum. Med den följer en ökad mängd konkurser,...
    Läs inlägg
  • Borgen och solidariskt betalningsansvar
    Augusti 30, 2022
    För att säkerställa att man får betalt för en vara eller en tjänst som levererats...
    Läs inlägg
  • Leasing – vad innebär det och vad skall man tänka på?
    Augusti 2, 2022
    Leasing är en vanligt förekommande form av finansiering och man brukar ofta tänka på leasing...
    Läs inlägg
  • Vad innebär det att man stämmer någon och hur gör man det?
    Juli 6, 2022
    Bestrider din kund en av de fakturor du skickat till dem? Vägrar din hyresgäst att...
    Läs inlägg
  • Factoring – Obeståndssituationer och invändningar
    Maj 31, 2022
    Factoring är förenat med ganska stora risker för factoringbolaget. Vilka kan dessa risker vara och...
    Läs inlägg
  • Påminnelse – Måste man skicka det?
    Maj 18, 2022
    Frågan om man behöver skicka ut en påminnelse på en förfallen fordran eller ej dyker...
    Läs inlägg
  • Preskriptionstid – när preskriberas din fordran?
    Maj 3, 2022
    Preskriptionstid är något som man vanligtvis inte behöver hålla så mycket koll på då man...
    Läs inlägg
Våra tjänster

Fakturaservice

Vi administrerar er faktura och fungerar som en aktiv partner som tar hand om följdfrågor från era kunder. Vi säkerställer så ni får betalt i rätt tid och på så sätt effektiviserar vi ert kassaflöde.
Läs mer

Påminnelsehantering

Vi värnar om ditt varumärke samtidigt som ditt företag har rätt att få betalt i tid. Vi hanterar ditt ärende professionellt och enligt rådande lagstiftning.
Läs mer

Inkassohantering

Även om vi på Observa strävar efter att så få fakturor som möjligt ska gå till inkasso så är det ibland oundvikligt. Vi hanterar inkassoprocessen professionellt och strukturera i syfte att minimera era kreditförluster.
Läs mer

Tvistehantering

Vårt team har mångårig erfarenhet av att driva processer i Tingsrätt och arbetar kostnadseffektivt och finns alltid tillgängliga vid det fall er kund invänder mot en fordran.
Läs mer

Efterbevakning

Vi värnar om ditt varumärke samtidigt som ditt företag har rätt att få betalt i tid. Vi hanterar ditt ärende professionellt och enligt rådande lagstiftning.
Läs mer

Rättsliga åtgärder

Även äldre fordringar som trots rättsliga åtgärder inte reglerats kan i många fall i slutändan bli betalda. Även om din kund har en låg betalningsförmåga idag så kan den förbättras över tiden.
Läs mer

Vill du bli kund hos oss?

Tack för ditt mail!
Observa Inkasso & Juridik AB
Orgnr: 559294-4440
Mariedalsgatan 7, 503 38 Borås
kundservice@observa.se